Het zzp-dossier blijft de gemoederen bezighouden. Het nieuwe kabinet lijkt een nieuwe weg in te slaan, met ‘een aanpak waarbij de ruimte om als zelfstandige te werken gepaard gaat met het nemen van verantwoordelijkheid om dat goed te regelen.’ Dit schrijft minister Thierry Aartsen van Werk en Participatie in een brief aan de Tweede Kamer. Twee punten springen daarbij in het oog: “extern ondernemerschap” gaat meewegen in de overweging van de arbeidsrelatie; en het uurtarief is medebepalend of iemand werknemer is of zzp’er. Bij het beoordelen of iemand werknemer of zelfstandige is, wordt ook gekeken naar het ondernemerschap buiten de samenwerking met de opdrachtgever, het zogeheten “extern ondernemerschap”. Dit is niet het enige criterium. ‘Bij de beoordeling of sprake is van een arbeidsovereenkomst geldt geen rangorde tussen de mee te wegen omstandigheden, waaronder ondernemerschap van de werkende buiten de specifieke arbeidsrelatie.’

