Nieuwsbrief

Een aantal keer per jaar publiceren wij de nieuwsbrief ‘Aan de Orde’ (tegenwoordig ‘Facts’) van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB). In deze nieuwsbrief leest u ontwikkelingen, belangrijke veranderingen en extra informatie omtrent administraties en belastingen.

Wilt u de nieuwsbrief voortaan via de email ontvangen zodra deze uit is? Schrijf u dan in op deze pagina.

Facts 2022 – 3: Lastenverzwaring voor ondernemers en vermogenden

Op 20 mei jl. stemde de ministerraad in met de Voorjaarsnota, waarin veel plannen uit het coalitieakkoord aanpassing krijgen wegens forse tegenvallers door de ‘exceptionele tijden’ (dixit premier Rutte) waarin we leven. Het lijstje is bekend: de pandemie, de oorlog, de stijgende energieprijzen en inflatie, de koppeling van de AOW aan de verhoging van het minimumloon, de defensie-uitgaven naar 2% van het bbp… de lijst is lang. Waar haalt het kabinet het geld vandaan? Onder meer door ruim € 2 miljard minder uit te trekken voor de klimaatfondsen bij infrastructuur, onderzoek en innovatie. Door de lasten voor vermogenden en bedrijven flink te verhogen. En door het veelgevraagde onderzoek naar meer balans tussen de verhouding tussen inkomen uit vermogen en uit arbeid.

Lees verder

Facts 2022 – 2: Oorlog in Oekraïne raakt ook ondernemingen

Net nu we langzaam uit het diepe coronadal klimmen, doemt een nieuwe, angstaanjagende werkelijkheid op: Poetins oorlog in Oekraïne. Los van het humanitaire leed dat zich voltrekt, zullen de sancties tegen Rusland ook grote economische gevolgen hebben. Onze afhankelijkheid van Russisch gas baart grote zorgen, terwijl ook de import uit en export naar Rusland zal stagneren. In deze FACTS aandacht voor de afbouw van de coronasteun, de EU-sancties, het actuele belang van bedrijfsveiligheid en natuurlijk, last but not least, fiscaal nieuws.

Lees verder

Facts 2022 – 1: Voortzetting Coronasteun voor ondernemers

De omikronvariant van het coronavirus houdt onsnog altijd in de greep. Het nieuw aangetreden kabinet Rutte-IV bracht versoepelingen aan, maar de horecaen de cultuur blijven nog dicht. Het coronasteunpakket voor ondernemers is verlengd tot en met maart 2022. Bij het afsluiten van de kopij voor deze FACTS is nadere invulling van coronamaatregelen nog ongewis. We lichten de voortgezette regelingen hierna kort toe. De Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) is al aan zijn zesde editie toe. Deze is vergelijkbaar met de voorgaande NOW-5. U moet als werkgever minimaal 20% omzetverlies hebben, het vergoedingspercentage blijft 85%. Ook de salarissen van medewerkers met een flexibel contract vallen binnen de regeling.

Lees verder

Facts 2021 – 5: Eindejaarsuitgave: het fiscaal vizier op 2022

In deze laatste FACTS van 2021 vindt u traditiegetrouw weer een overzicht van de belangrijkste fiscale voorstellen uit het pakket Belastingplan 2022. Dit alles onder voorbehoud: de formatie van een nieuw kabinet kan de maatregelen immers nog beïnvloeden. Bovendien hebben we nog altijd te maken met een hardnekkige pandemie, die mens en onderneming ook in 2022 nog flink kan raken. Onderstaand enkele aandachtspunten die wellicht nog dit jaar uw aandacht vragen.

Lees verder

Facts 2021 – 4: De lange weg naar een nieuwe normaal

De weg naar een nieuw normaal lijkt zelfs onder het meest gunstige scenario nog lang te worden. Hoewel de economie ten goede aantrekt, zijn we de pandemie nog niet te boven. Toch neemt het demissionaire kabinet alvast een wissel op de toekomst door de geldkraan voor coronasteun per 1 oktober nagenoeg dicht te draaien. Nagenoeg, omdat er nog wordt gestudeerd op steun voor bepaalde getroffen sectoren. Hoe gaan we nu verder?

Lees verder

Facts 2021 – 3: Van ‘Gesloten, tenzij’ naar ; ‘Open, tenzij’

Bij het samenstellen van deze Facts staan de sterren in het corona-universum gunstig. Het aantal ziekenhuis- en IC-opnames vanmensen met COVID-19 daalt gestaag, terwijl het vaccinatietempo oploopt naar één, zo mogelijk anderhalf miljoen prikken per week. Eind mei waren er al ruim 9 miljoen prikken gezet. Het kabinet zag er voldoende aanleiding in om de in het openingsplan aangekondigde versoepelingen te vervroegen. Toch is er alle reden nog niet te hard te juichen (tenzij het de verrichtingen van Oranje betreft). Het coronavirus is nog niet uit de wereld. Veel bedrijven balanceren nog op het slappe koord, ze hebben een belastingschuld of moeten (een deel van) de coronasteun terugbetalen.

Lees verder

Facts 2021 – 2: Verruiming TVL-regeling: negen intensiveringen

De pandemie heeft veel ondernemers nog altijd in een stevige houdgreep. Half maart keurde de Europese Commissie negen intensiveringen van de steunmaatregelen goed. Uitvoerder RVO kan haar lol op met het aanpassen van de systemen aan de complexe uitbreidingen die zowel doelgroepen als opslagen omvatten.

Lees verder

Facts 2021 – 1: Coronasteunpakket voor ondernemers fors verruimd

Om de mokerslagen als gevolg van de tweede lockdown en de avondklok (in elk geval tot en met 9 februari) te pareren, heeft het kabinet het financiele steunpakket voor gedupeerde bedrijven opnieuw uitgebreid. Zo gaat de vergoeding voor vaste lasten (TVL) fors omhoog en worden de compensatieregelingen voor de detailhandel en horeca verlengd en verhoogd. Nieuw is dat nu ook startende ondernemers steun kunnen krijgen.

Lees verder

Aan de Orde 2020 – 5: Eindejaarsuitgave – Sorteer tijdig voor op 2021!

De impact van de coronapandemie laat zich ook in de economie voelen. De kabinetsplannen voor 2021 bevatten dan ook veel extra maatregelen om de economie door de crisis te loodsen. In deze laatste Aan de orde van 2020 vindt u traditiegetrouw een rijkgeschakeerd boeket uit het Belastingplan 2021 en de aanvullende maatregelen. Hiertoe behoren ook maatregelen ter uitvoering van het klimaatakkoord. De Belastingdienst heeft het digitale uitstelportaal heropend tot 1 januari 2021. Ondernemers die er gebruik van maken, krijgen te maken met de speciale aflossingsregeling die op 1 juli 2020 start. Zie uitgebreider pagina 6.

Lees verder

Aan de Orde 2020 – 2: Thuiswerken in Coronatijden

We kiezen ervoor om deze nieuwsbrief niet te vullen met het nieuws en de besluiten rondom het COVID-19 virus. Deze volgen elkaar zo snel op dat het onmogelijk is om met deze nieuwsbrief up-to-date en volledig te zijn. Voor informatie over de maatregelen voor ondernemers verwijzen wij u naar coronaregelingen.nl en uw NOAB-adviseur. Door de coronacrisis werkt een groot deel van de Nederlanders vanuit huis. Hoe zit het met de kosten die u maakt bij de inrichting van de thuiswerkplek? Als werkgever mag u een werknemer eens in de vijf jaar een belastingvrije vergoeding verstrekken van € 1.815 om een thuiswerkplek in te richten.

Lees verder
Menu